به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان یزد، با حضور معاون توسعه مدیریت استاندار،مدیرکل میراث فرهنگی وفرماندار یزد از هنرمندان صنایع دستی استان تجلیل شد.
در این همایش که در هتل داد برگزار گردید ابتدا معاون صنایع دستی استان در سخنانی ضمن تبریک روز جهانی میراث فرهنگی به نقش و اهمیت صنایع دستی در بازار و تولید آن با توجه به سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال تولید ملی ،حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده پرداخت.
در ادامه "بهرام رضایی" مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان ضمن خیر مقدم به هنرمندان و مسئولین در سخنان کوتاهی در خصوص جایگاه و ویژگیهای صنایع دستی استان در بین سایر استانها پرداخت و گفت: صنایع دستی بیان تفکر،اندیشه ،خلاقیت و نو آوری یک فرهنگ و تمدن می باشد و یکی از راههایی که مامیتوانیم فرهنگ خودمان را به نسلهای آینده انتقال بدهیم، همین صنایع دستی است که از دیرباز تاکنون بدست صنعتگران با استعداد این خطه ساخته شده است.
وی با اشاره به اینکه این صنعت امروزه کاربری قبلی خود را از دست داده و تنها به عنوان یک کالای لوکس مورد استفاده قرار می گیرد، اذعان داشت که دراین خصوص باید تدابیری اندیشید به نحوی که در سبد کالاهای روزانه خانوارها قرار گیرد.
در ادامه" عباسعلی رضایی" معاون توسعه و مدیریت استاندار یزد به بحث اشتغال پرداخت و افزود: درگذشته  صنایع دستی علاوه بر هنربومی، زمینه اشتغال را فراهم نموده بود که متأسفانه امروزه کمتر شاهد آن هستیم.
رضایی در ادامه یکی از مشکلات اساسی هنر سنتی را در ایران خصوصا در این خطه کویری، عدم برنامه ریزی هدفمند دانست به طوری که بسیاری از شاخه های این هنر اصیل بومی به دست فراموشی سپرده شده است و شاید نسل فردا حتی نام یعضی از آنها را باید در لابه لای کتابها جستجو نماید.
وی در ادامه ضمن تأکید مسئولین و متولیان امر در احیا هنرهای دستی فراموش شده ، تهیه هدایای نهادهای دولتی از صنایع دستی را درجهت حمایت صنعتگر امری ضروری تلقی کرد و مرتفع ساختن بیمه صنعتگران را نوید داد.
دراین نشست یک روزه دوتن از اساتید دانشگاه ضمن تأکید صادرات صنایع دستی و لزوم حفظ و قداست این هنر را یادآور نمودند.
درپایان نیز به 10 نفر از فارغ التحصیلان و علاقمندان به رشته های مختلف صنایع دستی با اهداءلوح سپاس و هدیه ای تجلیل شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا